DUNA 2: recenze

Doteď si pamatuji ten letní den, kdy jsem poprvé viděl trailer na první díl Duny a byl jsem unešen. Strašně jsem se na to těšil a nutně jsem to potřeboval vidět. Zanedlouho poté byla bohužel Duna odsunuta o rok kvůli covidu. Po dlouhém čekání jsem se konečně, 2 dny po premiéře, dostal do kina, sednul jsem si a s úžasem sledoval 155 minut dlouhý film. Byl to zdaleka můj největší kino zážitek, na film jsem myslel snad ještě týden. V životě se mi nestalo, že by se mi takhle líbil film, a tak je jasné, že jsem se nemohl dočkat druhého dílu.

Druhý díl Duny se ihned stal mým nejočekávanějším filmem vůbec, opravdu si myslím, že za ty 2 roky čekání neuběhl týden, možná i den, kdybych na to nemyslel. Když vyšel trailer, tak moje natěšení bylo snad ještě větší. Premiéra se blížila a ze zahraničí přicházely zprávy o "revolučním sci-fi", "filmu dekády" nebo "kousku, který se navždy zapíše do dějin kinematografie".

Byl den D a já šel do IMAXU na Floře, dva týdny jsem pořádně nespal a pořád jen myslel na tento okamžik. Kino bylo naplněno k prasknutí a já konečně usedl na své místo. Sál byl úplně plný, ale opravdu úplně, ani jediné místo nebylo prázdné. Pustil se film a celý sál ztichl a s napětím sledoval celý film, sem tam se zasmál, sem tam se lekl, ale celou dobu šla cítit ta neskutečná atmosféra. Všichni jsme byli úplně zažraní do filmu. Skvěle to shrnul jeden pán, co seděl kousek za mnou. Ten řekl po skončení titulků (podotýkám, že se nikdo nezvedl až do úplného konce filmu a nevěřícně všichni jen koukali na titulky): "WOW!"

A co je v tom filmu tak dobrého? Úplně všechno… Představte si ty nejlepší části prvního filmu, tak tady to je stále, ale ještě lepší! Je to vrchol sci-fi žánru, vše je tak přenádherné, kamera úplně famózní, efekty nejdou poznat, že jsou efekty. Atmosféra je budována tak skvěle, že to snad ani není možné…

Jako u všeho by se pár věcí mohlo udělat lépe, znovu to působí jako trailer na další díl nebo by klidně stopáž mohla být ještě delší (např. závěrečný souboj je hodně uspěchaný), ale chápu, že to už by byl přestřel.

I když je celý film famózní nejvíce musím vychválit dvě věci.

Za prvé hudba, tohle je jedna z nejlepších ne-li nejlepší hudba nejen velikána Hanse Zimmera, ale i vůbec ve filmu. Je  neskutečné, co se Zimmerovi povedlo, nic podobného jako tato hudba neexistuje. Vytvořil opravdu mimozemskou hudbu, která vás neskutečně vtáhne do děje.

A za druhé to jsou úplně fenomenální dvě filmové hvězdy - Timothée Chalamet a Austin Butler. Jejich herecké výkony jsou opravdu něco nevídaného. Chalamet dokázal, že patří k jedněm z nejlepších herců nejen svého věku ale i vůbec. A teď musím mluvit o šíleném ztvárnění ještě šílenějšího Freyda Rauthy. Austin Butler znovu prokazuje po Elvisovi, že je opravdu fenomenální herec, o kterém ještě uslyšíme. Vždy když byl Butler na obrazovce, měl jsem husinu. Podobný herecký výkon jsem snad viděl jen jednou, a to v podání Heatha Ledgera jako Jokera v Temném Rytíři, ano až tak dobrý Butler je.

Tak abych to shrnul, pokračování Duny je opravdu masterpiece a absolutní must-watch a to nejlépe na největším plátně v České republice – v IMAXU na Floře. Pokud se vám tento film nebude líbit, tak asi nemáte rádi filmy. A vy ostatní doufám, že už teď hned si kupujete lístky a já se jdu k vám přidat a koupit si lístky podruhé.

Hugo Muchow, 9.C

Vytvořte si webové stránky zdarma!